Wkrocz w ciszę opuszczonej szkoły i wejdź do „Gimnazjum”, miejsca, w którym czeka na Ciebie upiorna efemeryda utraconego dzieciństwa. Przypomnij sobie szczególne widoki i dźwięki dziecięcego świata poprzez echa gier w piłkę, lekcji szkolnych i recitali chóralnych. Gimnazja ożywia wspomnienia tych zapomnianych dni. To przełomowe, kinowe doświadczenie VR jest pierwszą współpracą pomiędzy National Film Board of Canada, Felix & Paul Studios i Clyde Henry Productions.

Projekt bezbłędnie łączy wideo 3D 360 stopni, animację poklatkową, miniatury i CGI, a także przenosi sztukę animacji lalkowej na niezbadane terytorium. „Gimnazjum” to mroczny sen – niepokojący i dziwnie cudowny. Jest to pierwsze doświadczenie VR, które wywołuje nieuchwytny niepokój, który pojawia się, gdy granice między tym, co prawdziwe i nierzeczywiste, zacierają się nie do uwierzenia.

„Gymnasia” to sześciominutowe doświadczenie VR, które przenosi widza do czasów dzieciństwa za pomocą narzędzi teatralnych charakterystycznych dla Tadeusza Kantora.

 

Osadzona w dawnej sali gimnastycznej „Gymnasia” przywodzi na myśl dziecięce doświadczenia. Szkolne zwyczaje takie jak sport, zabawa i próby chóru budzą rozmaite wspomnienia. Przewodnikiem po tym zapomnianym świecie jest uczeń bezpośrednio kojarzący się ze światem „Umarłej klasy”. Poprzez animację poklatkową VR, Clyde Henry osiągnęło to, co pozostawało poza zasięgiem jakiegokolwiek innego medium – skurczyło widza do rozmiaru marionetki. „Gymnasia” to naturalne przedłużenie polskiej tradycji rozpoczętej przez Witkacego i kontynuowanej m.in. przez Kantora. Nadaje jej jednak zaskakująco nowatorski charakter i przenosi znane – szczególnie polskiemu – odbiorcy motywy do świata nowych technologii.

„Gymnasia” to po „Cricoterie” autorstwa duetu Tale of Tales kolejny projekt VR powstały w wyniku rezydencji zagranicznych twórców w domu twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku, zorganizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Fundacją im. Tadeusza Kantora i Cricoteką. Projekt sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Na festiwalu doświadczenie pokazywane jest dzięki Partnerstwu z Instytutem Adama Mickiewicza.

Festiwale

CANADIAN SCREEN AWARDS 2020 – ZWYCIĘZCA
BEST IMMERSIVE EXPERIENCE MANCHESTER ANIMATION FESTIVAL 2019 – ZWYCIĘZCA
BEST IMMERSIVE FILM OTTAWA INTERNATIONAL ANIMATION FESTIVAL 2019 – ZWYCIĘZCA
BEST VR ANIMATION B3 MOVING IMAGE FESTIVAL 2019 – ZWYCIĘZCA: NAJLEPSZY VR/AR/MR

TWÓRCY I REŻYSERIA: CHRIS LAVIS I MACIEK SZCZERBOWSKI (CLYDE HENRY PRODUCTIONS)

WYPRODUKOWANY PRZEZ NATIONAL FILM BOARD OF CANADA I FELIX & PAUL STUDIOS PRZY WSPARCIU INSTYTUTU ADAMA MICKIEWICZAORAZ TELEFILM CANADA

PRODUCENCI: DANA DANSEREAU, FÉLIX LAJEUNESSE & PAUL RAPHAËL

PRODUCENCI WYKONAWCZY: ROB MCLAUGHLIN, STÉPHANE RITUIT, LOC DAO

TECHNOLOGIA CINEMATIC VR: FELIX & PAUL STUDIOS

DŹWIĘK PRZESRZENNY: HEADSPACE STUDIO

MUZYKA: PATRICK WATSON