12.12.2022 godz. 10.15
PKiN, Sala Kruczkowskiego (4. piętro)

Nie tylko festiwale filmowe, czyli inne spojrzenie na dystrybucję utworów VR

Przyzwyczailiśmy się do tego, że VR prezentowany jest w obiegu festiwali filmowych ponieważ to w obrębie środowiska filmowego zaczęły powstawać pierwsze produkcje VR i to filmowcy zaadoptowali znajomą sobie infrastrukturę do prezentacji nowych formatów wykorzystujących język filmowy. Od tego czasu wiele się zmieniło a utwory VR znacząco poszerzyły pole swoich możliwości stając się czymś znacznie więcej niż tylko wideo 360 stopni. To otwiera zarówno twórców jak i odbiorców na nowe możliwości prezentacji doświadczeń VR – takie, które korespondowałyby zarówno z formą tych prac, jak również z ich treścią. 

Podczas festiwalu porozmawiamy z międzynarodowymi dystrybutorami i kuratorami o konkretnych podejściach dotyczących modeli dystrybucji i wystawiania VR i przykładach projektów, które starają się wypracować własne modele prezentacji poza obiegiem filmowym. 

Uczestnicy

Prowadzenie
Anna Szylar
Laboratorium Narracji Wizualnych VnLab przy Szkole Filmowej w Łodzi
Prelegenci
Agata di Tommaso
Diversion Cinema
Joe Cutts
S2 Art Space
Michaela Ternasky-Holland
Nagrodzona Emmy & Webby kreatywna strateg i producentka zajmująca się doświadczeniami AR, VR i metawersum
Anna
Szylar

Anna Szylar – managerka kultury, kuratorka i eksperta w zakresie kultury cyfrowej z ośmioletnim doświadczeniem pracy w środowisku międzynarodowym. Inicjatorka i koordynatorka festiwalu Digital Cultures, który w latach 2017-2020 organizowany był przez Instytut Adama Mickiewicza. Propagatorka i promotorka polskich przemysłów kreatywnych, których rozpoznawalność budowała w trakcie wieloletniej pracy w Instytucie Adama Mickiewicza. Była odpowiedzialna za obecność polskich artystów, twórców gier i doświadczeń VR na międzynarodowych wydarzeniach branżowych za granicą w tym m.in. SXSW (Austin), Game Developers Conference (San Francisco), AMAZE (Berlin), MUTEK (Montreal), Tribeca Film Festival (Nowy Jork), Sheffield Doc Fest (Sheffield), IDFA (Amsterdam). Obecnie odpowiedzialna jest za dystrybucję i relacje międzynarodowe w Laboratorium Narracji Wizualnych. Współpracuje programowo z kilkoma festiwalami nowych mediów w Polsce i za granicą.

Agata
di Tommaso

Pierwszym kierunkiem studiów urodzonej i wychowanej w Turynie Agaty di Tommaso było kino. Następnie uzyskała tytuł licencjata z semiotyki w Bolonii, pisząc pracę magisterską na temat wpływu nowych technologii na wystawy, od ich tworzenia do doświadczeń zwiedzających. Po uzyskaniu tytułu Master in Management of Cultural Goods, przeniosła się z Wenecji do Paryża, gdzie rozpoczęła współpracę Diversion Cinema.

Kino, nowe technologie i rzeczywistość immersyjna są w DNA Diversion Cinema, firmy, która w ciągu ostatnich 3 lat stała się liderem w dystrybucji i rozpowszechnianiu produkcji immersyjnych.

Joe
Cutts

Jest międzynarodowym kuratorem i artystą zajmującym się instalacjami wideo, pracującym w obszarze sztuk wizualnych, sztuk immersyjnych i filmu. Pracuje w S1 Artspace w Sheffield w Wielkiej Brytanii. Cutts był wcześniej głównym kuratorem Sheffield DocFest (2010-20), kierując jego festiwalem i całorocznym programem artystycznym oraz kuratorem i doradcą artystycznym Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie (2020-21). Cutts otrzymał ostatnio dofinansowanie z Arts Council na wsparcie swoich badań nad cyklem powstawania e-odpadów, od wydobycia minerałów, poprzez produkcję, dystrybucję i „recykling” urządzeń elektronicznych.

Michaela
Ternasky-Holland

Michaela Ternasky-Holland jest laureatką nagród Emmy, Webby i Sheffield Doc/Fest XR/metaverse storyteller. Niedawno nazwana jednym ze 100 oryginalnych głosów XR, tworzy historie non-fiction i społecznie wpływowe za pomocą wciągającej i interaktywnej technologii. Koncentruje się na wpływie projektów, aby wyjść poza sam projekt. Kiedy nie tworzy własnych oryginalnych projektów, konsultuje się ze świadomymi społecznie firmami i organizacjami non-profit w zakresie kreatywnej strategii i produkcji wpływu. Jej prace były prezentowane przez TIME, Forbes, The Guardian, Cannes Film Festival, Sundance Film Festival, Tribeca Film Festival i The New York Public Library.

Była twórczynią i współpracowniczką w projektach XR / metaverse, dotyczących między innymi technologii nadzoru, porażenia mózgowego, przemocy domowej z użyciem broni, eliminacji broni jądrowej, równości rasowej i globalnego dostępu do edukacji.

Nie tylko stara się być częścią projektów ukierunkowanych na cel, które wokalizują i edukują na temat różnorodności w opowiadaniu historii, ale także współpracuje z decydentami, komitetami i zarządami, które wspierają finansowo, mentorują i tworzą możliwości dla osób ze wszystkich środowisk.