12.12.2022 godz. 14.45
PKiN, Sala Kruczkowskiego (4. piętro)

Eksport polskich sektorów kreatywnych

Na arenie międzynarodowej Polska posiada opinię jednego z szybciej rozwijających się w Europie krajów pod względem innowacji i inwestycji w gospodarkę cyfrową. W opublikowanym w 2021 roku raporcie Deloitte “Fast 50 Central Europe” znalazło się aż 16 firm z Polski, które z sukcesem rozwijają swoją działalność proponując nowe, lepsze i skuteczniejsze rozwiązania dla wyzwań, przed którymi stają współczesne społeczeństwa w dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie. To, co cechuje firmy mogące pochwalić się największymi zyskami to ich międzynarodowy zasięg i dotarcie do rozmaitych rynków w Europie, Azji czy Stanach Zjednoczonych. W panelu porozmawiamy o polskiej strategii związanej z eksportem innowacji i poszerzaniem rynków dla krajowych przedsiębiorstw, start-upów i sektorów kreatywnych. Przyjrzymy się bliżej Polskiej prezentacji na Expo 2020 w Dubaju i porozmawiamy o kolejnej planowanej prezentacji w Pawilonie Polskim w Osace w 2025 roku.

Uczestnicy

Prowadzenie
Anna Szylar
Laboratorium Narracji Wizualnych VnLab przy Szkole Filmowej w Łodzi
Prelegenci
Oskar Derych
Dyrektor Departamentu Strategii i Promocji Gospodarczej PAIH
Jan Pomierny
Chief Executive Officer Science Now
Katarzyna Świętochowska
Creative Producer Science Now
Anna
Szylar

Anna Szylar – managerka kultury, kuratorka i eksperta w zakresie kultury cyfrowej z ośmioletnim doświadczeniem pracy w środowisku międzynarodowym. Inicjatorka i koordynatorka festiwalu Digital Cultures, który w latach 2017-2020 organizowany był przez Instytut Adama Mickiewicza. Propagatorka i promotorka polskich przemysłów kreatywnych, których rozpoznawalność budowała w trakcie wieloletniej pracy w Instytucie Adama Mickiewicza. Była odpowiedzialna za obecność polskich artystów, twórców gier i doświadczeń VR na międzynarodowych wydarzeniach branżowych za granicą w tym m.in. SXSW (Austin), Game Developers Conference (San Francisco), AMAZE (Berlin), MUTEK (Montreal), Tribeca Film Festival (Nowy Jork), Sheffield Doc Fest (Sheffield), IDFA (Amsterdam). Obecnie odpowiedzialna jest za dystrybucję i relacje międzynarodowe w Laboratorium Narracji Wizualnych. Współpracuje programowo z kilkoma festiwalami nowych mediów w Polsce i za granicą.

Jan
Pomierny

Dyrektor kreatywny, reżyser, producent i przedsiębiorca, który rozwija projekty z pogranicza nauki, edukacji i kultury poprzez angażowanie kompetencji kreatywnych. Założyciel Science Now – studia designu strategicznego oraz Stellar Fireworks – firmy specjalizującej się w produkcji narracyjnych projektów rozrywkowych. Doświadczenie zawodowe budował od 2001 roku jako założyciel jednego z największych w polskim internecie portali tematycznych (Astronomia.pl, Kopernik.pl), następnie jako dziennikarz (Polska Agencja Prasowa), wydawca (TVN24), producent kreatywny (Platige Image), reżyser (Stellar Fireworks) i dyrektor kreatywny (Science Now). W latach 2019-2021 dyrektor programu ART+DESIGN+SCIENCE. Członek Królewskiego Towarzystwa Astronomicznego. Założyciel Fundacji New Space i SPLOT Institute. Laureat listy New Europe 100. Był odpowiedzialny za stworzenie wystawy stałej Pawilonu Polski na Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju, w tym jako jeden z autorów głównej instalacji „Polski stół” i doświadczenia immersyjnego „Pejzaże kreatywności”. Wcześniej, w ramach współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną zainicjował projekt „Ambition” przedstawiający misję Rosetta poprzez film sci-fi w reżyserii Tomka Bagińskiego. Był producentem i współscenarzystą tego przedsięwzięcia. 

Katarzyna
Świętochowska

Producentka kreatywna (Science Now) i konsultantka muzyczna z dużym doświadczeniem w branży sektorów kreatywnych. Współtworzyła wystawę stałą polskiego pawilonu na Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju. Regularnie współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, gdzie prowadzi projekty specjalne – była odpowiedzialna m.in. za NOSPR AI oparty na sztucznej inteligencji, realizowany we współpracy z IBM. Współzałożycielka SPLOT Institute. Od 2017 rozwija Fundację Automatophone, która skupia się na projektach z dziedziny muzyki współczesnej, sound artu i współpracy z warszawskim środowiskiem Głuchych („Opera dla Głuchych”). Współzałożycielka ONSTAGE mobile app, a w latach 2011-2016 związana z programami Instytutu Adama Mickiewicza: I, CULTURE Orchestra oraz Polska Music, gdzie odpowiadała za przygotowanie wydarzeń realizowanych we współpracy z wiodącymi instytucjami kultury na świecie. Klasycznie wykształcona wiolonczelistka. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Aspen Young Leaders Programme, Warszawskiej Szkoły Filmowej i Google for Startups Founders Academy.

Oskar
Derych

Strateg, inspirator, kreator i wykładowca. Dyrektor Departamentu Strategii i Promocji Gospodarczej PAIH. Były Wykładowca Wyższej Szkoły Komunikowania i Nauk Społecznych im. Jerzego Giedroycia oraz Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, a także Wicerektor ds. Rozwoju Europejskiej Akademii Sztuk. Obecnie wykładowca Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent Historii Sztuki Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych ATK/UKSW.

Zajmował się Ikonografią oraz Ikonologią. Ma interdyscyplinarne doświadczenia zawodowe. Był Dyrektorem Departamentu Komunikacji Marketingowej Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel, gdzie stworzył marki IDEA, Pop, Meritum… za kreację i autorstwo której otrzymał nagrodę Złote Orły. Jako Dyrektor Zarządzający kierował zespołami i projektami w takich międzynarodowych agencjach, jak McCann, Wordgroup Poland, Futurebrand, JWT, Engage. Pełnił także funkcje Dyrektora Strategii i Rozwoju Biznesu w JWT Poland, McCann czy Edelmann Worldwide. Jest autorem wielu strategii oraz marek m.in. autorem repozycjonowania marki Plus GSM i kampanii Razem Lepiej oraz autorem strategii Marki Polskiej Gospodarki oraz jej pozycjonowania Poland. Business Forward.

Jako doradca, współpracował z zarządami wielu międzynarodowych korporacji. Ma niemal 30 lat doświadczenia w dziedzinie strategii budowania wartości rynkowej marek, zarządzaniu projektami, zespołami oraz planowaniu i rozwoju biznesu. Jako doradca i facylitator, zajmuje się zarządzaniem procesami kreatywnymi i wspiera oraz inspiruje firmy w poszukiwaniu I kreowaniu niestandardowych rozwiązań, tworzeniu nowych ofert czy usług. Razem z Jackiem Santorskim, recenzent książki Profesora Fazlagicza KREATYWNI W BIZNESIE. W czasie swojej kariery zawodowej pracował dla większości branż oferując swoją wiedzę, doświadczenie dla takich instytucji i firm, jak: KANCELARIA PREZYDENTA RP, AXA, HSBC BANK, BPH, MASTERCARD, MONEY EXPRESS, SINETIX ATLANTIC, CONVERSE, VANS, OPEL, SAAB, MAZDA, IVECO, SHELL, FRANCE TELECOM, CENTERTEL, POLKOMTEL SA, ENERGIS, GO GSM MTS RUSSIA MICROSOFT, MERLIN.PL, EL2, AGROS NOVA, KNORR, SAGA, DR WITT, JACKOBS, NESCAFE, WARKA, WARKA STRONG, ZOLADKOWA GORZKA, KITKAT, WILKINSON, BOOTS HI POLPHARMA BAYER, NOKIA, PAIZ, TERAZ POLSKA, FORUM EDUKACJI, MICROSOFT, POLISH RED CROSS, BUSINESS COMMUNICATION ASSOCIATES, MCCANN, JWT, MRM MOMENTUM i inne.

Jego pasją są sztuki wizualne fotografia, malarstwo oraz muzyka. Uprawia wszystkie te dziedziny.

www.derych.eu