13.12.2022 godz. 13.00
Centralny Dom Technologii

XR w kulturze i edukacji – poznajcie nas!

W tej części towarzyszącej festiwalowi konferencji poznamy projekty VR realizowane przez polskie instytucje kultury, firmy oraz organizacje. Swoje produkcje zaprezentują ich autorzy i pomysłodawcy. Będą to:

  1. Gra VR „Wikińska osada Truso i Bitwa pod Grunwaldem – średniowieczne historie w wirtualnym świecie” oraz aplikacja „Wirtualnym szlakiem pochylni Kanału Elbląskiego”, Hanna Laska- Kleinszmidt, Urszula Kondraciuk, Regionalna Pracownia Digitalizacji Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” w Elblągu.
  2. „VRysunek”, Piotr Koźniewski, VR Inkubator.
  3. „Niepodległa.kom – 100 lat polskiego komiksu”, Adrian Kulesza, kierownik Projektu, Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej, EC1 w Łodzi.
  4. „Gra szyfrów” – Magdalena Hajduk, Zastępca Dyrektora Biura Nowych Technologii, Instytut Pamięci Narodowej.
  5. Aplikacja „Vall Gallery” – Aneta Siwka, Centrum Innowacji PRZEJŚCIE oraz Marcin Łopusiewicz – autor aplikacji Vall Gallery.
  6. Aplikacja AR „Smok w Krakowie” – Małgorzata Steciak, Project Manager w CinematicVR

Uczestnicy

Prowadzenie
Anna Bińkowska
producentka projektów VR, Biuro Programu „Niepodległa``
Rozmówcy
Adrian Kulesza
Kierownik Projektu, Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej, EC1 w Łodzi
Hanna Laska-Kleinszmidt, Urszula Kondraciuk
Regionalna Pracownia Digitalizacji Centrum Spotkań Europejskich ``Światowid`` w Elblągu
Piotr Koźniewski
VR Inkubator
Magdalena Hajduk
Dyrektor Biura Nowych Technologii, Instytut Pamięci Narodowej
Aneta Siwka
koordynatorka projektu Vall Gallery, Centrum Innowacji PRZEJŚCIE
Marcin Łopusiewicz
autor aplikacji Vall Gallery
Wojciech Sak
Nowa Era sp. z o.o.
Małgorzata Steciak
Project Manager w CinematicVR
Anna
Bińkowska

Główny specjalista ds. promocji i projektów Biurze Programu “Niepodległa”, w którym pracuje od początku 2018 roku. Jest absolwentką podyplomowych studiów zarządzania projektami. Zajmuje się między innymi social mediami “Niepodległej” oraz projektami specjalnymi – konkursami literackimi czy produkcjami realizowanymi w technologii Virtual Reality. Swoją przygodę z filmem zaczynała od Mistrzowskiego Kursu Krytyki Filmowej Studia Munka podczas 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Pracowała przy produkcji filmu krótkometrażowego “Niepospolita” (2019), nadzorowała produkcję filmu VR “Wiktoria 1920”. Jest producentką filmów VR “Nie kochać w taką noc”, “Dża-Dża” i „Kino” z ramienia producenta zlecającego – Biura Programu “Niepodległa”.

Aneta
Siwka

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Studiów Podyplomowych Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, specjalistka ds. informacji naukowo-technicznej. Wieloletnia kierowniczka Centrum Innowacji Przejście, realizatorka zadań z zakresu edukacji cyfrowej odpowiedzialnej społecznie. Autorka tematycznych gier mobilnych realizowanych z wykorzystaniem aplikacji ActionTrack: „Mock – przeszłość powraca” w ramach kongresu IFLA, „Podwodna przygoda w Hydropolis”, „Stuxnet” – inspirowanej książką „Wyspa” Sigríður Hagalín Björnsdóttir. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu projektów edukacyjnych z wykorzystaniem nowych technologii, przeznaczonych dla odbiorców różnych grup wiekowych. Główny obszar jej zainteresowań to edukacja z wykorzystaniem rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości oraz wykorzystanie tych technologii w procesie zwiększania dostępu do kultury. W obszarze wzmacniania kompetencji cyfrowych współpracuje z wieloma podmiotami, w tym z sektorem biznesowym.

Piotr
Koźniewski

Jest chemikiem, który realizuje swą dziedziczną i chroniczną kreatywność oraz tendencję poszukiwania rozwiązań bardziej optymalnych, przestrzennych, w dziedzinach AR i VR. Od 2010 roku zajmuje się tworzeniem nowych modeli interakcji dla urządzeń i wirtualnych środowisk mobilnych 3D, zwłaszcza ale nie wyłącznie, rzeczywistości rozszerzonej – sam nazywa się wizjonerem, marzycielem. Pracując z zespołem programistów i grafików posługuje się na co dzień zagadnieniami zarówno z zakresu zaawansowanych technologii wirtualnych jak i idei ich zastosowań, korzyści i nowych horyzontów. O swoich kolejnych pracach opowiadał na wielu lokalnych oraz międzynarodowych konferencjach, m.in. w Dolinie Krzemowej, Berlinie, Amsterdamie, Bukareszcie, Moskwie. Jest projektantem i wdrożeniowcem narzędzi VR na każdą z platform, na których VR jest dostępny – od smartfonów w kartonowych goglach, przez edukacyjne aplikacje eksploracyjne na OculusGO do zaawansowanego konfiguratora produktów wystroju wnętrz dla branży meblarskiej, jak również pełnił rolę producenta przy dwóch projektach gier na Oculus Quest 2. Tworzył koncepcje opowiadania o przestrzeni, funkcji i historii, wdrożone w VR między innymi dla Daimler (pierwsze na świecie narzędzie VR dla marki Mercedes, 13 języków), VW, Enea, Sejm RP. A także wystawy stacjonarne z instalacjami AR oraz dotykowymi dla wielu muzeów i instytucji.

Marcin
Łopusiewicz

Twórca aplikacji Vall Gallery i innych rozwiązań VR. Od 8 lat zajmuje się wykorzystaniem VR w wielu branżach. Z wrocławskim startupem VRmind stworzył aplikacje wspomagające chemioterapię oraz aplikację do nauki pierwszej pomocy w VR z startupem 4HelpVR. We współpracy z wrocławskimi uczelniami prowadził badania z zakresu psychologii i biomechaniki ruchu – takie jak percepcja ciała w VR i redirected walking. Aktualnie pracuje nad wykorzystaniem VR w promowaniu kultury i sztuki. Od zawsze związany z Wrocławiem, od początku wspierał Centrum Innowacji w realizacji działań z użyciem technologii VR.

Małgorzata
Steciak

Project Manager w CinematicVR, dziennikarka, UX writer. Koordynuje i prowadzi projekty filmowe i IT VR/AR. Ma 12-letnie doświadczenie pracy w branży kulturalnej i rozrywkowej, ze szczególnym naciskiem na film i nowe media. Prowadziła projekty m.in. na zlecenie Atrium Polska, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Zamku Królewskiego na Wawelu, Next Film, Nespresso. Pracowała jako dziennikarka i copywriterka dla największych mediów w Polsce, w tym dla „Polityki”, „Wysokich Obcasów Extra”, „Gazety Wyborczej”, portali Filmweb.pl, Vogue.pl, Onet.pl, Gazeta.pl. Współpracowała z HBO Polska, AXN Polska, M2Films, Kino Świat. Współtworzyła m.in. kampanię „Twój Ostatni Weekend”, która została nagrodzona Grand Prix i Tytanowym Lwem na Cannes Lions. Koordynowany przez nią projekt aplikacji AR „Kolorowe Centrum Świata” znalazł się w finale ECSP European Solal Marketing Awards 2022 oraz zdobył nominację w 13. edycji PRCH Retail Awards.

Hanna
Laska-Kleinszmidt

Wykształcenie wyższe interdyscyplinarne, absolwentka studiów inżynierskich Politechniki Gdańskiej, oraz magister zarządzania i ekonomii na wspomnianej uczelni. Certyfikat księgowej. Kilkunastoletnie doświadczenie w realizacji zadań w obszarze kultury, dziedzictwa kulturowego, promocji; realizacja kampanii społecznych, wydarzeń kulturalnych; kierownik redakcji internetowego Portalu Kulturalnego Warmii i Mazur eŚwiatowid.pl. Od sześciu lat kieruje pracami Regionalnej Pracowni Digitalizacji, w której realizuje i koordynuje projekty międzynarodowe, ogólnopolskie i regionalne związane z digitalizacją i upowszechnianiem cyfrowych zasobów, tworzeniem aplikacji VR i AR.

Urszula
Kondraciuk

Specjalistka ds. digitalizacji i upowszechniania dziedzictwa kulturowego w Regionalnej Pracowni Digitalizacji w Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” w Elblągu. Absolwentka kierunku ochrona dóbr kultury o specjalności konserwatorstwo oraz kierunku zarządzanie na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia podyplomowe z lotniczego i naziemnego skaningu laserowego na Akademii Górniczo – Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie oraz studia magisterskie na szkockim uniwersytecie The Glasgow School of Art, na kierunku International Heritage Visualisation. W czasie odbytych studiów zdobyła praktyczne umiejętności w dziedzinie digitalizacji 3D, różnymi technikami, zasobów dziedzictwa kultury oraz wiedzę na temat światowych trendów w dziedzinie ich wizualizacji i udostępniania z wykorzystaniem możliwości nowoczesnych technologii, w tym VR i AR. Zdobytą wiedzę wykorzystuje w pracy przy realizowanych przez Regionalną Pracownię Digitalizacji projektach.

Magdalena
Hajduk

Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Gdańskim, w trakcie studiów MBA na Politechnice Gdańskiej. Posiada 15 lat doświadczenia zawodowego m.in. w IT idigital marketing. Jako Dyrektor Biura Nowych Technologii w IPN odpowiedzialna za transformacją cyfrową oferty edukacyjnej IPN.

Adrian
Kulesza

Specjalista w zakresie praktycznego zarządzania projektami, miłośnik gier wideo oraz kultury związanej i niezwiązanej z grami. Kierownik Projektu dla Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej w Łodzi.