Jak i gdzie studiować kierunki związane z rozwojem i wykorzystaniem technologii XR w Polsce? Które uczelnie już podążyły za zmieniającą się rzeczywistością i oferują swoim studentom możliwość edukacji w temacie metaversum i internetu 3.0? Jak do XR podchodzą uczelnie artystyczne, jak techniczne, a jak nauki społeczne? Jaki nowe wyzwania czekają na wykładowców? Czego oczekują od uczelni młodzi ludzie podejmujący edukację na wyższych uczelniach? Odpowiedzi na te pytania szukać będą przedstawiciele polskich uczelni.
Centralny Dom Technologii
Kierunek XR! Nowe wyzwania przed polskimi uczelniami
Uczestnicy
dr hab. Jowita
Guja
Prof. AGH, filozofka i kulturoznawczyni, badaczka wyobraźni futurystycznej i duchowości pozareligijnej. Kierowniczka Laboratorium Badań Rzeczywistości Wirtualnej EduVRLab oraz Katedry Technologii Informacyjnych i Mediów na Wydziale Humanistycznym AGH.
Piotr
Koźniewski
Piotr Koźniewski jest chemikiem, który realizuje swą dziedziczną i chroniczną kreatywność oraz tendencję poszukiwania rozwiązań bardziej optymalnych, przestrzennych, w dziedzinach AR i VR. Od 2010 roku zajmuje się tworzeniem nowych modeli interakcji dla urządzeń i wirtualnych środowisk mobilnych 3D, zwłaszcza ale nie wyłącznie, rzeczywistości rozszerzonej – sam nazywa się wizjonerem, marzycielem.
Pracując z zespołem programistów i grafików posługuje się na co dzień zagadnieniami zarówno z zakresu zaawansowanych technologii wirtualnych jak i idei ich zastosowań, korzyści i nowych horyzontów. O swoich kolejnych pracach opowiadał na wielu lokalnych oraz międzynarodowych konferencjach, m.in. w Dolinie Krzemowej, Berlinie, Amsterdamie, Bukareszcie, Moskwie. Jest projektantem i wdrożeniowcem narzędzi VR na każdą z platform, na których VR jest dostępny – od smartfonów w kartonowych goglach, przez edukacyjne aplikacje eksploracyjne na OculusGO do zaawansowanego konfiguratora produktów wystroju wnętrz dla branży meblarskiej, jak również pełnił rolę producenta przy dwóch projektach gier na Oculus Quest 2. Tworzył koncepcje opowiadania o przestrzeni, funkcji i historii, wdrożone w VR między innymi dla Daimler (pierwsze na świecie narzędzie VR dla marki Mercedes, 13 języków), VW, Enea, Sejm RP. A także wystawy stacjonarne z instalacjami AR oraz dotykowymi dla wielu muzeów i instytucji.
Robert
Sowa
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Reżyser filmów animowanych, producent. Zajmuje się autorskim filmem animowanym. Jest również autorem projektów multimedialnych łączących animację z muzyką współczesną i mediami immersyjnymi. Współpracował też przy realizacji filmów fabularnych i dokumentalnych. Kieruje Pracownią Filmu Animowanego ASP w Krakowie. Filmy Roberta Sowy były prezentowane na wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych, biorąc udział w prestiżowych pokazach m.in. w:
- Centrum Pompidou, Paryż
- Museum of Modern Art, Nowy Jork
- Festival del Film, Locarno
- Center for Digital Arts and Experimental Media DXARTS, University of Washington, USA
- Anima Mundi Gallery, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Brazylia
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- The New Generation of Polish Cinema, Londyn
- Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
- Centrum Sztuki Współczesnej, (CCCB), Barcelona
Laureat nagród i wyróżnień za swoje osiągnięcia artystyczne. Współpracuje jako wykładowca z Instytutem Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagielońskiego, Szkołą Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz wieloma uczelniami i instytucjami kultury w kraju i na świecie. Współorganizował 25 edycji Międzynarodowych Warsztatów Filmu Animowanego w Krakowie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu „Artist in Residence” na zaproszenie Uniwersytetu Washingtona w Seattle oraz SVA (School of Visual Arts) w Nowym Jorku.
Członek: Stowarzyszenia Filmowców Polski, Association Internationale du Film D’Animation, ASIFA. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Dyrektor Artystyczny Centrum Animacji w Krakowie. Więcej
dr hab. inż. arch. Rafał
Szrajber
Łodzianin, architekt, projektant i wykładowca Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz Politechniki Łódzkiej. Zajmuje się naukowo architekturą w grach wideo, designem gier jako procesem kreatywnym oraz wykorzystaniem lokalnego dziedzictwa w nowych mediach jako sposobu na budowanie lokalnej wartości i tożsamości. Prowadzi zajęcia z podstaw projektowania gier, projektowania interfejsów w grach wideo i level designu. Jest fanem opowiadania historii poprzez środowisko i projektowania światów bogatych w informacje. Poszukuje w wirtualnym wymiarze relacji przestrzeni i człowieka (serie Game City i Game Districts), pozwala sobie na zanurzenie w VR by zatrzymywać czas i szkicować nie tylko na kartce. Ambasador edukacji branży gier i współpracy międzyuczelnianej, współorganizator konkursu ZTGK oraz GGC. Odkrywca podziemnego świata Parowych Szczelin.
dr hab. Jakub
Wróblewski
Jakub Wróblewski jest artystą interdyscyplinarnym, reżyserem i operatorem. Zajmuje się video, filmem interaktywnym, narracją audiowizualną, teorią filmu, graficznymi strukturami narracyjnymi, działaniami immersyjnymi oraz projektami z nurtu art and science. Zakres jego poszukiwań artystycznych jest wielokierunkowy, a strategia artystyczna opiera się na badaniu i poszerzaniu granic medium, którym aktualnie się zajmuje. Po roku 2017 jego zainteresowania oscylują w kierunku rzeczywistości wirtualnej, silników gameingowych, eksperymentów z technologią 3D oraz problemu ucieleśnienia w VR. Obecnie pracuje nad publikacją “A Rudimentary and Practical Treatise on Embodiment for Beginners”, współzałożyciel kolektywu Inexsistens. Urodził się w 1983 roku w Warszawie. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doktor habilitowany, prof. ASP, pracuje na Wydziale Sztuki Mediów, prowadzi dyplomującą Pracownię 3D i Zdarzeń Wirtualnych na studiach magisterskich. Stypendysta programu Młoda Polska (NCK), tutor w programie Gaude Polonia (NCK), laureat Grand Prix Szajna Multimedia Festival. Twórca interaktywnej adaptacji ostatniej powieści Jamesa Joyce’a „First We Feel Then We Fall” (www.firstwefeelthenwefall.com) – współpraca z dr hab. Katarzyną Bazarnik, UJ. Autor gramatyki wizualnej w filmie Symfonia Fabryki Ursus w reż. Jaśminy Wójcik (nagroda MSN i PISF, najlepszy średni format na festiwalu Hot Docs Canadian International Documentary Festival 2019). Współzałożyciel Systemów Narracyjnych Open LAB. Udział w międzynarodowych projektach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wykładał w Polsce, Belgii, Indiach, Anglii, Turcji i Norwegii.
www.jakubwroblewski.com
www.inexsistens.com
www.firstwefeelthenwefall.com
www.instagram.com/jakub.a.wroblewski
www.zdarzeniawirtualne.asp.waw.pl
www.horyzontyzdarzenwirtualnych.com