13.12.2022 godz. 10.15
Centralny Dom Technologii

Potrzeby i kierunki rozwoju nowych mediów pod kątem instytucji kultury, edukacji i nauki

Nowe technologie zadomowiły się już na dobre w kulturze i sztuce, wkraczają coraz śmielej do sfery edukacji. Jednym z bardziej fascynujących sposobów łączenia tych światów jest wirtualna rzeczywistość. Technologie VR oraz AR otwierają nowy rozdział w historii edukacji. Dzięki nim uczniowie mogą przeprowadzać doświadczenia na własną rękę metodą prób i błędów, a także poznawać świat z nowej, wirtualnej perspektywy. Wystarczy założyć gogle albo odpalić aplikację AR, aby przenieść się do cyfrowego świata i np. cofnąć w czasie, aby z nowej perspektywy poznawać historię świata. Technologia VR wykorzystywana jest również w medycynie. Przede wszystkim pozwala na szkolenie lekarzy bez zagrożenia dla zdrowia i życia pacjenta.

Nowe rozwiązania w muzeach oraz instytucjach kultury wykorzystujące VR i AR to kolejny dowód na to, że świat coraz chętniej korzysta z rzeczywistości wirtualnej. Headset VR nie jest już wyłącznie zabawką dla graczy. Z drugiego końca świata możemy odbyć wizytę w muzeum, galerii, zwiedzić miasto. Muzea to przede wszystkim edukacja, edukacja przez zabawę i przez interakcję. VR czy też szerzej XR to doskonałe narzędzia do nauki oraz poznawania świata. Zarówno branża muzealna, jak i edukacyjna natychmiast zaadaptowały te technologie, jako bardzo użyteczne. VR umożliwia muzeom rozszerzenie swojej działalności poza mury, ale także poza czas. Dlatego właśnie VR ma szczególny potencjał w ekspozycjach muzealnych. Aplikacje, w których mamy możliwość obserwowania pomieszczeń zamkowych, przechadzania się i oglądania ekspozycji oraz historycznej zabudowy miasta, to już powszechny trend w tej dziedzinie.

Śmiało możemy powiedzieć, że wirtualna rzeczywistość coraz częściej stosowana jest w takich obszarach jak medycyna czy edukacja, popularyzacja kultury, sztuki, a także podczas działań marketingowych, np. podczas zakupów. Po takiej ekspansji tej technologii, staje się jednak coraz bardziej znaczącym kanałem komunikacji, którego liczba odbiorców rośnie. Jak wygląda wykorzystanie XR w polskich instytucjach zajmujących się edukacją i kulturą? Jakie potrzeby, szanse i zagrożenia widzą ich przedstawiciele. O tym ze swoimi gośćmi rozmawiać będzie Anna Osiadacz, dyrektor Immersion Festival.

Uczestnicy

Prowadzenie
Anna Osiadacz
prezeska Fundacji Koncept Kultura, dyrektor generalna Immersion Festival
Prelegenci
Wojciech Kirejczyk
Dyrektor Biura Programu „Niepodległa``
Mateusz Rafał
Dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki
Adrianna Paradowska
Zastępca Dyrektora Biura Nowych Technologii, Instytut Pamięci Narodowej
Dorota Dublanka
Prezes Fundacji Cyberium
Anna
Osiadacz

Prezeska Fundacji Koncept Kultura, dyrektor generalna Immersion Festival — wydarzenia na styku kultury, technologii i biznesu, jedynego w Polsce wydarzenia poświęconego w 100% sztuce i edukacji w technologii XR. Producentka filmów i doświadczeń VR.

Doświadczona menedżerka kultury, pomysłodawczyni i koordynatorka licznych wystaw, projektów kulturalnych oraz ogólnopolskich akcji edukacyjnych i społecznych. Promotorka współpracy międzysektorowej, którą realizuje w praktyce, łącząc w swoich działaniach potencjał sektora publicznego, prywatnego i społecznego. Organizatorka konferencji i warsztatów dotyczących współpracy instytucji kultury, samorządów, organizacji pozarządowych i biznesu oraz wykorzystania nowych mediów w kulturze i edukacji.

Absolwentka pedagogiki oraz psychologii komunikacji medialnej na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka projektu „International Visitor Leadership Program” realizowanego przez Departament Stanu USA we współpracy z Ambasadą Stanów Zjednoczonych w Warszawie oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności i Fundacją Szkoła Liderów.

Wojciech
Kirejczyk

Dyrektor Biura Programu „Niepodległa” – instytucji kultury koordynującej obchody stulecia odzyskania niepodległości RP w ramach Programu Wieloletniego “Niepodległa” na lata 2017–2022. Wśród wielu projektów Biuro wyprodukowało fabularny film VR “Wiktoria 1920” oraz dwa krótkometrażowe filmy VR “Dża-Dża”, “Nie kochać w taką noc” i „Kino”. W ramach organizowanego przez Biuro Wirtualnego Teatru Historii “Niepodległa”, produkcje te obejrzeli mieszkańcy kilkudziesięciu miast na terenie całej Polski.

Wojciech
Janek

Jest zastępcą dyrektora Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. Posiada doświadczenie zarówno w sektorze prywatnym jak i publicznym. Przez wiele lat pracował w branży finansowej w Chinach, Szwajcarii, Niemczech i Polsce. Był również zastępcą dyrektora departamentu Govtech w KPRM.

Adrianna
Paradowska

Zastępca dyrektora Biura Nowych Technologii IPN. Absolwentka Krajoznawstwa i Turystyki Historycznej na Uniwersytecie Gdańskim, w trakcie studiów MBA na Akademii Jagiellońskiej w Toruniu. Współodpowiedzialna za przygotowywanie strategii projektowej BNT oraz wdrażanie i rozwój projektów Instytutu Pamięci Narodowej opartych o nowe technologie.

Dorota
Dublanka

Wizjonerka, pasjonatka, i profesjonalistka z ponad 25-letnim doświadczeniem w pracy z globalnymi organizacjami i start-upami, w tym z Doliny Krzemowej. Członek międzynarodowych zespołów realizujących światowe programy np. Microsoft for nonprofits, Google for nonprofits oraz lokalnych innowacyjnych projektów technologicznych. Pracując jako European and Global HR wspierała zróżnicowane, międzynarodowe, wirtualne zespoły pracujące w kilku krajach Europy, Azji oraz USA.

Posiada wieloletnią praktykę lidera innowacyjności odpowiadającego za kreowanie i wdrażanie strategii w obszarze budowania kapitału ludzkiego oraz przeprowadzania organizacji przez procesy zmian. Certyfikowany Coach ICC, Coach metodologii Design Thinking, praktyk FRIS, KANBAN. Zafascynowana technologią i jej wpływem na świat, człowieka i środowisko pracy.

W KIR pracuje od 2017 r. Odpowiada za rozwój pracowników, budowę kreatywnego środowiska pracy oraz za działania z zakresu komunikacji wewnętrznej i budowania marki pracodawcy. Swoje pasje realizuje też jako Prezeska Fundacji Cyberium, ostatnio zaangażowana w innowacyjny w skali światowej projekt Blockchain Sandbox.

Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz programu MBA Koźmiński Executive Business School. Brała udział w szeregu międzynarodowych szkoleń, m.in. Employee Wellness and Stress Management, the Stanford Center for Health Education.